söndag 22 februari 2009

Sötpotatis, jordärtskocka, mandelbulle å Joy Division

Sitter som Sven Plex Petterson vid köksbordet- helt perplex. Vad ska jag göra nu då?
Medan jag var på COOP och inhandlade två kassar med mat, knödde jag in en maskin med tvätt på en grannes sista slatt-tid i tvättstugan. Det känns så effektivt att tvätta- för man kan alltid göra något annat samtidigt. Ja! Mat skulle jag laga.
Först tänkte jag bara göra soppa som räcker till idag och till lunch i morgon. När jag väl bläddrade igenom recept som jag varit sugen på började jag med sötpotatisssoppa, när den puttrade började jag skala jordärtskockor och snurrade till en gratin. Av bara farten dundrade jag in en risotto också och satte en bulldeg. 
Jag kan lugnt säga att jag skulle bli en briljant VD och morsa. För medan jag håller dessa tre maträtter i luften och kavlar ut den jästa degen och smetar på smör, kardemumma, vaniljsocker och mandelmassa- så diskar jag med det tredje benet. Köket ser helt spotless ut. 
Nu väntar lite jobb, några mail, en bulle och ett glas mjölk och allt detta till grymt bra musik ur podden- en spellista som jag la upp inför bålfesten; grymma band som Ratatat, New Order, The Killers, Pet Shop Boys, lite Madonna och några riktiga rökare i form av Eins, Zwei, Polizei och Power Trip. 


1 kommentar:

  1. Ibland önskar jag att vi bodde ihop, du har ju världens inspiration coh hög fart! :)

    SvaraRadera