torsdag 5 mars 2009

Zonkad på Lower East Side

Äntligen! Igår kväll fick jag äntligen äntra en bar i New York! Träffade en bunt vänner till en vän- en finsk enklav i staden. Träffade upp dem på vernissage on 5th Avenue 13 th Street. Gick vidare till en bar som hette Black& White, tror jag. Sänkte två rom & cola- för 4 dollar styck! Måste varit happy hour. En i gänget hade biljett till ett techno/house-event i helgen där A Braxe ska spela- han skulle skicka en länk till en mailinglista så jag kan se ifall det finns något jag vill gå på i helgen. När jag nämnde mina favoriter DFA- gänget så berättade han direkt att han sett James Murphy på ett sushiställe på en gata off Broadway. Trodde jag visste exakt var-ska tillbaka till Strand Bookstore på Broadway 12th street, och baren och sushiplejset låg lite mer åt väst. Men när jag gick från baren runt elva knycket så gick jag fel!?!? Jag har världens bästa lokalsinne och går inte fel så ofta. Uppfriskande. 
Gick ett gäng kvarter åt fel håll- öst i stället för väst. Tills jag såg en skylt med Williamsburg Bridge och 1st Street då hajade jag. Det var bara att på 23 kvarter uptown och sedan 7 avenyer åt väst. Lätt som en plätt. New Yorks gator är fulla av folk vilken dag eller vilken tid det än är. Höll mig dock från the dodgiest looking streets. Gick förbi Orchard Street bla där jag ska bo från lördag och framåt. Blev även halvt om halvt charmad av New York- sanitypersonel. Då menar jag sopåkare inte psykologer.
Väl på 23 rd Street började jag leta efter bra take out- det blev Chelsea Avocado- kan den ha hetat så? Det blev en fiskburgare , french fries och coka. Den spinkige killen bakom disken (såg lite ut som den där CRACK-figuren som den där amerikanske komikern kör med.....) blev gladare och gladare ju mer jag beställde, diggade min aptit.
Höll mig vaken ända till Jimmy Fallons show började. Han var så där- han sluddrar ju rätt mycket och verkar inte helt bekväm i prompterläsandet. Men återigen så slocknade jag och vaknade till Jay Leno-reprisen. 
Å imorse gick jag upp så jävla sent. Halv elva. Känner viss stress inför dagen. Varje dag är guld värd. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar