måndag 2 mars 2009

Hickory, snöstorm och Chelsea

Sitter i lobbyn och surfar på Hotel Chelseas WiFi. Det är fullt med målningar och konst på alla våningar, i skrymslen och hörn. Det här stället är gigantiskt. Tio våningar och rum åt alla håll. Har en amerikansk brandstege utanför fönstret- som inte går att öppna.  Snöstorm i natt- och det fortsätter nu på morgonen. Klockan är alltså tio amerikansk tid och jag känner mig lite krockad- somnade som en sten - var fruktansvärt trött efter 15 timmar på resa- flög via Schiphol- och har blivit säkerhetskollad i Göteborg, i Amsterdam och i New York-kön till JFK:s fingeravtrycksgivning var mördande... väl framme så fick jag vispa fram båda händerna och märka av alla fingrar samt bli fotad av en militär som såg extremt amerikansk ut- som Tom Cruise i Top Gun fast mycket snyggare- fantastiska blåa ögon och så grymt vacker - ja  han såg  faktiskt lite gay ut. Grymt. Han ställde inga frågor- bara kollade min Visa Waiver-grej, passet och så sa han Now you're all set mam. Welcome to New York. 
Tog minibuss shuttle till hotellet. Hoppades så att jag skulle få hoppa av sist så att jag fick hela turen genom stan- och som the Secret säger- what you wish for will come trööööööö! Kom in över en bro och såg brottstycken av skylinen genom de igenomimmade fönstrena- delade stjärterum  med tio andra passagerare. Fick åka igenom Times Square, se Chrysler building och Empire State, MoMa, Radio City Hall, Madison Square Garden. 
Förövrigt så vill jag framföra att KLM är världens bästa bolag att flyga med . Har aldrig fått så god mat på ett plan och så mycket! Flygvärdinnorna var framme hela tiden med mina Special Meals- Western Vegetarian. Fick utöver en grymt fin middag bestående av smarrig färgglad pasta (rosa och grön!) och grönsaker, couscoussallad och äpplekaka, mineralvatten från någon föryngrande källa-- en special burrito, brownie, kaffe närhelst jag ville det, glass och ett gäng rökta nötter! Smoked almonds- bland det godaste jag smakat, ever. 
Jädrar vad mycket folk det bor här - det går ut och in massor av folk hela tiden. 
Nu ska jag ta min första promenad i New York City. Håll i yllemössan!

1 kommentar:

  1. Oh vad roligt att få uppleva New York för första gången! Har bara varit där en gång över helgen, för drygt 10 år sedan. Jag blev så bakis att jag spydde i en gospelkyrka i Harlem och sedan precis utanför porten till NY Times. Klassiskt. Ha så roligt, önskar att jag var där med dig!

    SvaraRadera